Unilever gaat dochtermerk De Vegetarische Slager sterker inzetten om de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvervangers te verhogen.
Dit plan maakt deel uit van de nieuwe strategie van Unilever genaamd ‘Future Foods’. Het bedrijf wil binnen vijf tot zeven jaar jaarlijks 1 miljard euro omzet halen uit plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven.
Eind 2018 nam Unilever De Vegetarische Slager over. De producten worden inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in dertig landen. Dat moeten er meer worden.
Unilever gaat dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen. Dit om de komende jaren de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten te verhogen.
Het was- en levensmiddelenconcern maakte woensdag een nieuwe strategie bekend op het gebied van gezondere voeding en de milieu-impact van de voedselketen, genaamd ‘Future Foods‘. Daarbij spreekt het bedrijf een doelstelling uit om binnen vijf tot zeven jaar de jaarlijkse omzet uit plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven te verhogen naar 1 miljard euro.
Unilever wil niet zeggen hoe hoog die omzet nu ligt, omdat dit bedrijfsgevoelige informatie is, maar zegt wel dat het gaat om een flinke groei die wordt nagestreefd.
“Als één van de grootste voedingsbedrijven ter wereld hebben we een sleutelrol bij de transformatie van het mondiale voedselsysteem”, aldus directeur Hanneke Faber van Unilevers divisie voor voeding en drank in een verklaring.
De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht door Jaap Korteweg en Niko Koffeman. Ze verkochten het bedrijf eind 2018 aan multinational Unilever. Inmiddels worden de producten van De Vegetarische Slager verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in dertig landen.
Grote interessere wereldwijd
De interesse in het merk is volgens Unilever groot en wordt daarom gekeken naar verdere uitbreiding van De Vegetarische Slager in de wereld. Sinds kort is het merk ook in Azië te vinden.
Daarnaast komen er meer veganistische varianten van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. Nederland krijgt meer vegavarianten van Unox-producten.
Ook gaat Unilever meer gezondere producten aanbieden en wordt verder gewerkt aan het verlagen van de zout- en suikergehaltes in zijn levensmiddelen.
Verder wil de multinational meer werk maken van de strijd tegen voedselverspilling in al zijn activiteiten, van fabriek tot winkelschap. De verspilling moet binnen vijf jaar gehalveerd worden bijvoorbeeld door te voorkomen dat nog goede producten weg worden gegooid en via donaties aan voedselbanken.